ایا انجام تزریق بی حسی موضعی در زنان باردار مجاز است ؟

بی حسی موضعی معمول دندانپزشکی برای زنان باردار سالم و جنینشان هیچ زیان شناخته شده ای ندارد . در مراحل پایانی بارداری ممکن است خانم ها مشکل فشار خون پیدا کنند نوع بی حسی

گاها به ندرت تغییر پیدا می کنند .

ایا تجویز دارو پس از درمان دندانپزشکی برای مادران باردار مجاز است ؟

بیشترین دارویی که به عنوان ضد درد برای بیماران باردار توسط دندانپزشکان توصیه می شود استامینوفن است . اما در سه ماهه اول و دوم ( و نه سوم ) ایبوپروفن هم به عنوان داروی ضد درد و

التهاب قابل استفاده است . اسپرین و داروهای ترکیبی حاوی ان در هیچ کدام از مراحل بارداری نباید مصرف شوند . مصرف اموکسی سیلین و سایر داروهای خانواده پنی سیلین توسط خانم های

باردار مجاز است . هر چند که مصرف انها جای انجام درمان دندانپزشکی را نمی گیرد و به ندرت نیاز به انها وجود دارد .

مترونیدازول در زنان باردار برای مصارف دندانپزشکی منع مصرف دارد . علیرغم تمام توضیحات بالا ، مصرف هر نوع دارو از جمله داروهای بدون نسخه و حتی ویتامین ها و مکمل ها در دوران

بارداری باید با مشورت پزشک معالج صورت گیرد .

توصیه های کلی برای خانم های باردار دچار دندان درد :

_ از درمان کانال ریش ( عصب کشی ) در دوران بارداری نترسید . در مراجعه به برخی از همکاران ما ممکن است انها به دلیل محافظه کاری بیش از حد ( که دلیل ان هم باورهای غلط بیماران

است ) از ارائه درمان برای شما خودداری کنند . اما همکاران و مراکز دیگری هستند که حتما درمان مورد نیاز شما را ارائه می دهند . در نهایت در فقدان همه این ها یک متخصص درمان ریشه

مطمئن درمان شما را انجام خواهد داد .

_ سعی نکنید که با مصرف طولانی مدت داروهای مختلف ، درد را تحمل کنید . داروها احتمالا زیان های بیشتری متوجه خود شما و بالطبع فرزند اینده شما خواهند کرد . سه ماهه دوم بارداری

بهترین زمان برای مراجعه به دندانپزشکی است ولی هر زمانی که درد داشتید کنترل درد شما با درمان های معمول دندانپزشکی قابل انجام است .

_ قبل از مراجعه به دندانپزشک می توانید با پزشک معالجی که در دوران بارداری تحت نظر او هستید ( مثلا متخصص زنان و زایمان ) مشورت کرده و توضیحات مکتوب او را برای اغاز درمان

دندانپزشکی بگیرید .

_ عوامل بسیاری وجود دارند که خدای ناکرده موجب بروز مشکلات برای جنین ، نقص جنین ، سقط و بروز مشکلات پزشکی برای خانم های باردار می شوند . هیچ کدام از این عوامل

از نظر علمی ربطی به درمان های استاندارد دندانپزشکی ندارند . مواردی بوده است که افرادی به دلیل ازدواج فامیلی و ژنتیک ، مصرف داروهای شیمیایی و ... نوزادشان با نقایصی

به دنیا امده است و از سر نااگاهی به دنبال شکایت از دندانپزشک خود رفته اند . چنین شکایت هایی هرگز به نتیجه نرسیده است اما دندانپزشکان را نسبت به ارائه درمان به خانم های

باردار محتاط تر کرده است . اصلاح چنین نااگاهی هایی در جامعه در گرو همکاری مشترک بیماران و دندانپزشکان است .