Notice: Undefined property: stdClass::$id in /home/drshabesta/domains/drshabestari.com/public_html/old/plugins/content/yo_related_news/yo_related_news.php on line 62

درباره ما

نمونه کارها

مقالات

مرکز درمانی ما

اپارات

اثر تغییرات هورمونی روی سلامت دهان و دندان خانم ها :

نوسانات هورمونی بدن روی خلق و خو تاثیر دارند ، اما ایا می دانید که همین هورمون ها روی وضعیت دهان هم تاثیر می گذارند ؟

تغییرات هورمونی خانم ها در مراحل مختلف زندگی روی سلامت دهان انها تاثیر دارد . در دوره های بلوغ ، قاعدگی ، بارداری ، یائسگی و حین مصرف داروهای هورمونال و ضدبارداری

دهان انها ممکن است دچار تغییراتی بشود . در بیشتر افراد کنترل تغییرات هورمونال امر قابل انجامی نیست ولی با دانستن تغییراتی که در دهان به دنبال نوسانات هورمونی اتفاق

می افتد ، می توان از بیشتر مشکلات دهان و دندان پیشگیری کرد .

درمورد درد بعد از درمان در دوره های مختلف سیکل خانم ها مطالعات متنوعی انجام شده است و احتمالا پاسخ درد با دوره های مختلف سیکل جنسی خانم ها ، رابطه دارد ولی از

انجایی که درد بعد از درمان به عوامل بسیار متنوعی بستگی دارد و قابل پیش بینی نیست ، به عنوان فاکتور تاثیر گذار در انتخاب زمان درمان در خانم ها در نظر گرفته نمی شود .

در ادامه تغییراتی که در دوره های مختلف سیکل خانم ها روی دهان و دندان ها با دوره های مختلف سیکل خانم ها اتفاق می افتد را مرور می کنیم :

بلوغ :

در دختران هورمون های جنسی ( استروژن و پروژسترون ) افزایش می یابد که این افزایش هورمون ها در بلوغ منجر به جینجیویت ( التهاب اولیه لثه ) می شود که مقدمه اغاز بیماری های

لثه است در جینجیویت لثه قرمز ، حساس ، متورم و با کوچک ترین تحریک دچار خونریزی می شود .

برخی از باکتری های عامل التهاب لثه ، از استروژن به جای ویتامین k برای رشد و نمو خود استفاده می کنند . خوشبختانه جینجیویت به درمان های دندانپزشکی پاسخ مناسبی می دهد .

جرم گیری و یا برداشت پلاک حتی به تنهایی به عنوان مداخله درمانی معمولا کافی هستند . در ادامه افزایش بهداشت دهان و دندان با مسواک زدن صحیح و مرتب ، استفاده از نخ دندان و

دهان شویه می تواند مشکل را بدون نیاز به مداخله بیشتر برطرف کند .

قاعدگی :

در بسیاری از خانم ها با شروع عادت ماهیانه ، تغییرات محسوسی دیده نمی شود اما در برخی خانم ها چند روز قبل از شروع پریود ، خونریزی لثه ها و تورم لثه ها ممکن است اتفاق بیفتد .

در ادامه ممکن است زخم های افتی در دهان برخی از خانم ها در زمان شروع عادت ماهیانه به دلیل تغییر هورمون ها مشاهده شود . با شروع عادت ماهیانه اغلب بیشتر علایم دهانی برطرف

می شوند . دوران قاعدگی زمان مناسبی برای برخی درمان های دندانپزشکی نیست . بهتر است درمان هایی مانند کشیدن دندان و جرم گیری تا یک هفته بعد از قاعدگی انجام شود .

بعد از کشدن دندان در طول قاعدگی احتمال ایجاد حفره خشک در محل کشیده شدن و درد بیشتر از سایر زمان هاست .

با توجه به شروع تغییرات هورمونال در تخمک گذاری در روزهای یازدهم تا بیست و یکم ، درمان های جراحی بلافاصله بعد از قاعدگی در شرایط راحت تری ممکن است صورت گیرد هر چند که

هیچ منعی برای انجام هیچ درمان دندانپزشکی در هیچ دوره ای از سیکل ماهیانه خانم ها وجود ندارد .

مراقبت بهداشتی و افزایش سطح بهداشت دهان و دندان ، بیشتر مشکلات دوره قاعدگی را برطرف می کند . گاهی برای کاهش اذیت افت های دردناک نیاز به مصرف دارو با مشاوره دندانپزشک

وجود دارد . برخی از داروهای موضعی می توانند در مراحل اولیه افت ها را کنترل کنند . پس هر دهانی ( تبخال ) و تناسلی در زمان قاعدگی ممکن است عود کند .

در زمان عود تبخال درمان دندانپزشکی به دلیل مسائل کنترل عفونت تا رفع دوره تبخال به تعویق می افتد .

مصرف داروهای ضدبارداری :

ذاروهای ضدبارداری که پایه هورمونی دارند ، پاسخ التهابی دهانی در زنان را مشابه انچه در بارداری اتفاق می افتد ، افزایش می دهند . لثه های ملتهب و قرمز ، خونریزی لثه ها با تحریک در

مصرف داروهای ضدبارداری گزارش شده است ، اما نکته مهم این است که در داروهای ضدبارداری جدید ، مشکلات دهانی در مطالعات کمتر گزارش شده است . در مطالعات در مورد اثر داروهای

ضدبارداری بر بزاق نتایج متناقضی وجود دارد . مصرف داروهای کنترل بارداری ، در صورتی که با افزایش سطح بهداشت دهان و دندان ها باشد و توام با مداخلات درمانی دندانپزشکی کنترل پلاک

صورت گیرد ، مشکلی برای زنان مصرف کننده این داروها ایجاد نمی کند .

بارداری :

جینجیویت در پنجاه تا هفتاد درصد زنان باردار اتفاق می افتد . تغییرات در لثه از ماه دوم تا هشتم شدید است . تغییرات شدید هورمون ها در دوره بارداری علت بروز التهاب لثه و تشدید شدن

مشکلات بهداشت دهان و دندان هاست .

در بسیاری از کشورها از جمله ایران ، مراقبت های بهداشتی و درمانی جهت اماده سازی زنان قبل از بارداری اجرا می شود که درمان ها و پیشگیری های دندانپزشکی از اجزای اصلی این

مراقبت ها هستند . رشد التهابی لثه در حدود ده درصد خانم های باردار به صورت گرانولوم بارداری یا تومور بارداری دیده می شود . این ضایعات دهانی علت هورمونی و منشا التهابی دارند

و به هیچ وجه علیرغم اسم ترسناکشان خطرناک نیستند . با کنترل بهداشت دهان و دندان و گاهی جراحی و برداشت ناحیه به همراه کنترل پلاک در مطب دندانپزشکی ( جرم گیری و برساژ )

مشکل این ضایعات دهانی قابل برطرف شدن است .

مصرف بیشتر غذاهای شیرین و در زمانبندی های نامناسب ( مثلا نیمه شب ) ، به علاوه ورود اسید معده به داخل دهان به دنبال احساس تهوع ، پوسیدگی و سایش دندان ها را در زنان باردار

افزایش می دهد . در برخی خانم های باردار خشکی دهان اتفاق می افتند که خود همین قضیه پوسیدگی دندانی ایجاد می کند . در برخی دیگر از خانم های باردار در سه ماهه سوم تا روزهای

منتهی به زایمان میزان بزاق افزایش چشمگیری پیدا می کند .

یائسگی :

بعد از دوره باروری زنان ، تغییرات هورمون ها در پنج الی ده سال بعد اتفاق می افتد . سی تا پنجاه درصد زنان ، علامت دهانی به دنبال یائسگی نشان نمی دهند . در برخی از زنان با یائسگی

برخی مشکلات دهانی مانند سوزش دهان ، خشکی دهان ، تغییرات در حس مزه ها و درد در اثر تغییرات هورمون ها گزارش شده است .

اشامیدن بیشتر اب و ارتقای بهداشت دهانی در یائسگی توصیه شده است . استفاده از ادامس ها  و ابنبات های بدون شکر هم برای تحریک ترشح بزاق مفید است .

سندرم سوزش دهان توسط دندانپزشک متخصص دهان قابل تشخیص بوده و درمان های مقتضی قابل انجام است . تشخیص دقیق سوزش و حس دردناک از این جهت که عوامل دیگر عامل این

مشکلات غیر از یائسگی رد شود ، اهمیت دارد . برخی از مشکلات دهانی خانم ها در یائسگی ممکن است مرتبط با مصرف داروهایی که برای مشکلات دیگر ( مانند فشار خون ، افسردگی و ... )

مصرف می شوند باشد .

پوکی استخوان بعد از یائسگی در برخی از زنان شایع است . این پوکی استخوان ممکن است در ناحیه فک و صورت هم با تحلیل استخوان به خصوص در نواحی بی دندانی ظاهر شود و روی کیفیت

استخوان سایر نواحی هم تاثیر بگذارد .