کدام درمان های دندانپزشکی در دوره عادت ماهیانه خانم ها نباید انجام شود ؟

احتمالا خانم ها بارها در مورد اینکه ایا در دوره عادت ماهیانه باید وقت درمان های دندانپزشکی خود را کنسل کنند یا خیر مطالب ضد و نقیض زیادی شنیده باشند .

در اینجا با ذکر دلیل تداخل این دوره را با درمان های دندانپزشکی بررسی می کنیم :

1: همه خانم ها ( و البته اقایان ) روزهایی از ماه احساس تحریک پذیری بیشتری را چه از لحاظ هیجانی تجربه می کنند . این احساس تحریک پذیری فیزیکی اغلب در

خانم ها به صورت احساس بیشتر درد در دوره عادت ماهیانه است .

مطالعات نشان داده اند که افت و کاهش میزان هورمون های جنسی در خانم ها ( استروژن و پروژسترون ) با افزایش حساسیت به درد در ارتباط است . زمانی که این

هورمون ها در هفته قبل از عادت ماهیانه و دوره عادت ماهیانه افت پیدا می کنند خانم ها به شدت نسبت به درد حساس می شوند و زمانی که این هورمون ها به

حداکثر میزان خود می رسند ( دوره تخمک گذاری ) میزان حساسیت به درد به حداقل خود می رسد . از طرفی ماده شبه هورمون پروستاگلاندین ، که واسطه احساس

درد و ایجاد التهاب در بدن است ، درست قبل از شروع عادت ماهیانه به حداکثر میزان خود می رسد .

2: << حفره خشک >> ( درای ساکت ) یکی از عوارض پس از کشیده شدن دندان است . در این وضعیت لخته ای که پس از کشیده شدن دندان در استخوان محل

می بایست تشکیل شود تا مقدمه ای برای شروع ترمیم باشد ، زودتر از موعد از بین می رود که متعاقب ان درد شدید ناحیه و تاخیر طولانی در ترمیم محل کشیدن دندان

( گاهی تا دو ماه ) خواهیم داشت .

در زمان عادت ماهیانه به علت کاهش سطح هورمون های استروژن و پروژسترون احتمال بروز این عارضه به شدت بالا می رود .

تمام موارد مورد بحث بالا به چه معناست ؟

به این معناست که اگر خانمی در دوران عادت ماهیانه حساسیت افزایش یافته ای نسبت به درد دارد ، بهتر است درمان های دندانپزشکی غیر اورژانس خود را به بعد از دوره

عادت ماهیانه موکول کند ، در غیر این صورت درمان های دندانپزشکی << غیر جراحی >> در این دوره هیچ منعی ندارد . اما درمان های جراحی و کشیدن دندان بهتر است به

زمان بعد از دوره عادت ماهیانه موکول گردد .