پاسخ به تمام پرسش ها و ابهامات درباره درمان دندانپزشکی مادران باردار :

دندانپزشکی به زبان ساده ، نکته های طلایی مختلفی وجود دارد که میزان مشکلات دهان و دندان در دوران بارداری برای خانم ها افزایش می یابد . یکی از علت ها ، مشکلات لثه ناشی از

تغییرات هورمونی در دوران بارداری است ، علت های دیگر مصرف بیشتر مواد قندی در دوران بارداری ، بیماری صبحگاهی و افزایش اسیدیته دهان به دنبال ان ، کاهش بهداشت زنان باردار

به دلیل خستگی و کم حوصلگی و ... هستند . به همین دلیل مراقبت های بهداشتی قبل از تصمیم به بارداری برای تمام خانم ها توصیه می شود .

برخلاف تصور عامه ، خود بارداری به خودی خود منجر به از دست رفتن دندان ها نمی شود و با مراقبت های قبل و حین بارداری می توان از مشکلات دهان و دندان در دوران بارداری جلوگیری کرد .

ایا زنان باردار می توانند دندان خود را عصب کشی کنند ؟

مواقع بسیاری وجود دارد که خانم های باردار با درد شدید به مراکز دندانپزشکی مراجعه می کنند . بیشتر این دندان ها نیاز به درمان ریشه ( عصب کشی ) دارند . ولی بخاطر دیدگاه اشتباهی که

از سوی بیماران وجود دارد و دندانپزشکان هم متاسفانه مجبور به تمکین به ان شده اند ، بسیاری از مراکز از ارائه خدمات به خانم های باردار مخصوصا در سه ماهه اول و سوم خودداری می کنند .

حقیقت این است که درمان عصب کشی برای زنان باردار عادی در تمام دوران بارداری قابل انجام است . هر چند ، ترجیح داده می شود که این درمان ها بیشتر در سه ماهه دوم صورت گیرند .

درد یک پدیده ازار دهنده است که تمام جنبه های جسمی ، روانی و اجتماعی انسان ها را می تواند مختل کند . زنان باردار که دچار دردهای با منشا دندانی باشند ، احتمالا به دلیل تاثیرات

درد بر فعالیت های روزمره شان ، اسیب هایی را حتی متوجه جنین خود می کنند .

اقدامات اولیه در مراجعه خانم های باردار به دندانپزشکی :

دندانپزشک براساس یک رویه که بیشتر جنبه حقوقی دارد تا علمی ، از پزشکی که خانم باردار تحت نظارت او قرار دارد یک نامه مشاوره مکتوب درخواست می کند . در این نامه معمولا اجازه انجام

درمان دندانپزشکی ، زمان مناسب ، طول درمان مناسب ، نوع ماده بی حسی و امکان انجام رادیوگرافی اشعه ایکس مطرح می شود .

با اینکه دندانپزشکان برای درمان زنان باردار در دانشکده ها اموزش دیده اند و نحوه درمان را به خوبی می دانند اما اولا به دلایل حقوقی ( چون خانم باردار درجه اول تحت نظر یک پزشک

دیگر است ) و همچنین به دلیل اینکه شاید مورد خاصی در پرونده پزشکی بیمار باشد که مداخله خاصی را ایجاب کند ، حتما از پزشک معالج درخواست مجوز مکتوب انجام درمان را می کنند .

اما از نظر حقوقی برای شروع درمان بیماری که با درد شدید مراجعه کرده است ، اغاز یک درمان اورژانس حتی با یک مشاوره تلفنی با پزشک ( شفاهی ) یا بدون مشاوره و کسب مجوز از

ایشان قابل انجام است .

ایا انجام رادیوگرافی دندان برای زنان باردار مجاز است ؟

مطالعات ثابت کرده است زبان های اشعه ایکس دندانپزشکی بسیار بسیار ناچیز است . به طوری که حتی اشعه افتاب در زمان طولانی تر قدرت جهش زایی بیشتری برای هر فرد نسبت به اشعه

رادیوگرافی دندانپزشکی دارد . مخصوصا با تکنولوژی های جدید و فناوری های دیجیتال رادیوگرافی دوز استفاده شده برای بیماران خیلی کمتر هم شده است .

اما در نهایت این اشعه ها مضر هستند و اصول درمان ایجاب می کند که هر بیماری را زمانی که واقعا نیاز زیادی وجود ندارد در معرض این اشعه قرار ندهیم .

در خانم های باردار به دلیل وجود جنین در حال تکامل این حساسیت ها به مراتب بیشتر است . اما به این معنی نیست که از زنان باردار مطلقا نباید رادیوگرافی تهیه شود .

در صورتی که نیاز اساسی وجود داشته باشد ( مثلا قبل از عصب کشی ) تهیه رادیوگرافی در مراحل مختلف بارداری ممکن است . هر قدر که از ابتدای دوران بارداری دورتر شویم ، خطرات اشعه

رادیوگرافی برای جنین کمتر است . استفاده از پوشش سربی در برخی مراجع توصیه شده است ولی جهت تابش اشعه هم در بسیاری از موارد به سمت جنین نیست و لذا خطرات واقعا حداقل

است . والدین البته حق دارند در مورد سلامت فرزند اینده خود نگران باشند . این نگرانی در جریان مشاوره ای که با پزشک معالج صورت می گیرد و اگاهی هایی که دندانپزشک می دهد برطرف

می شود . در صورتی که والدین مایل به انجام رادیوگرافی نباشند ، درمان اورژانس بدون انجام رادیوگرافی تحت شرایطی می تواند صورت گیرد .