رسیدگی به دندان های شیری چه اهمیتی دارد؟

دندان شیری موقت است و قرار نیست همیشه در دهان کودک بماند چرا باید تحت درمان دندانپزشکی قرار بگیرد؟

در ابتدا باید گفت که :

اگر دندان شیری دچار پوسیدگی باشد و پوسیدگی باعث عفونت و التهاب عصب دندان شیری گردد این التهاب می‌تواند محیط نامناسبی برای رشد جوانه دندان دائمی ایجاد کند و درنهایت باعث آسیب دندان دایمی گردد.

اگر دندان های شیری پوسیده تحت درمان قرار نگیرند و تاج دندان کامل از بین برود یا به علت عفونت و التهاب کشیده شود کودکمان دچار سو تغذیه خواهد شد  زیرا یکی از عوارض پوسیدگی‌های دندانی متعدد، تحت تأثیر قرار گرفتن تغذیه کودک و کاهش رسیدن مواد ضروری برای رشد کودک است و این باعث می‌شود که عوارض متعددی گریبان گیر آینده کودک شود.
توجه داشته باشید که پوسیدگی دندان کودک نه مثل سرماخوردگی خودبه‌خود خوب می‌شود و نه مانند عفونت گوش با یک دوره ساده آنتی‌بیوتیک درمان می‌گردد

کاهش توانایی جویدن

درصورتی‌که دندان‌های کودک دچار پوسیدگی وسیع باشد توانایی جویدن و استفاده از مواد غذایی متنوع کاهش می‌یابد.
حتی ممکن است کودک بدون این‌که ابراز کند موقع جویدن درد دارد یا قادر به جویدن نیست از خوردن بعضی از مواد غذایی امتناع کند و والدین گمان می‌کنند که کودک بی‌اشتها است یا آن ماده غذایی را دوست ندارد.
این کودکان معمولاً به‌عنوان کودکان بی‌اشتها و یا اصطلاحاً «بدغذا» شناخته می‌شوند، درحالی‌که با درمان پوسیدگی‌های موجود در دهان آن‌ها وضعیت تغذیه به‌صورت چشمگیری بهبود می‌یابد.
@drshabestari

عدم توانایی حفظ فضای لازم برای رویش دندان دائمی

درصورتی‌که پوسیدگی دندان اطفال به‌موقع درمان نشوند و پیشرفت نمایند ممکن است مجبور به کشیدن دندان‌ها شویم.
در این صورت باید کودک وسایلی به نام فضا نگهدار را سال‌ها در دهان خود داشته باشد زیرا در غیر این صورت با از دست رفتن فضای موردنیاز برای رویش دندان دائمی در آینده نیاز به درمان‌های پیچیده ارتودنسی خواهد بود.

مشکلات مربوط به کاهش زیبایی و اعتمادبه‌نفس

مسلماً دندان‌های پوسیده و نازیبا در زیبایی و اعتمادبه‌نفس و روابط اجتماعی کودک تأثیرگذار خواهند بود و ممکن است عوارض ماندگاری بر شخصیت در حال رشد کودکان برجا بگذارد

@drshabestari
کانال دندانپزشکی دکتر شبستری