بیماری لثه چیست؟

images.jpg

بیماری لثه چیست؟

عفونت لثه

لثه ها از بافت های نرم  به وجود آمده اند. آنها بخش انتهایی دندان ها (ریشه دندان) را احاطه کرده اند. مراقبت از لثه ها درست به اندازه دندان ها دارای اهمیت می باشد. بیماری لثه نوعی عفونت لثه است و عامل آن ایجاد پلاک میکروبی است که همان لایه چسبناکی است که بر روی دندان ها و لثه ها انباشته می شود. پلاک منبع اسید و مواد سمی است که منجر به قرمز شدن لثه، خونریزی و التهاب  آن می شود.

در طول زمان، بیماری لثه سبب جدا شدن لثه از دندان شد و در نهایت باعث ایجاد فاصله بین دندان ها و لثه می شود. جرم در فواصل بین دندان ها و لثه تشکیل شده و باعث ضعیف شدن استخوان های اطراف دندان می شود. بیماری لثه، بیماری شایعی است . بسیاری از افراد در مراحل اولین این بیماری به سر می برند که با مراقبت های صحیح دهان و دندان قابل معالجه هستند اما اگر به بیماری لثه اهمیت داده نشود می تواند استخوان های اطراف دندان ها را ضعیف کرده و نهایتا منجر به از دست دادن دندان ها شود.

در اینجا به برخی از علائم بیماری لثه اشاره می کنیم.

-التهاب لثه: لثه هایی که قرمز یا متورم هستند و یا هنگام مسواک زدن و استفاده از نخ دندان خونریزی دارند. اینها علایم اولیه بیماری لثه هستند و با رعایت بهداشت صحیح دهان و درمان می شود.

درد دندان یا حساسیت دندانی: کنار رفتن لثه از سطح دندان که باعث ایجاد حساسیت دندان هنگام خوردن غذاها یا نوشیدن مایعات گرم و سرد می شود.

نکاتی مهم برای پیشگیری از بیماری لثه

-دندان ها و لثه ها را مسواک بزنید. برای تمیز کردن بین دندان ها از نخ دندان استفاده کنید. پشت دندان ها را فراموش نکنید. در این قسمت ها به علت دسترسی کمتر، پلاک بیشتر وجود دارد.
-هر 3 ماه یکبار مسواک خود را عوض کنید زیرا الیاف کهنه پلاک کمتری را برمی دارند.
-اگر  خونریزی لثه دارید استفاده از مسواک و نخ دندان را متوقف نکنید. به منظور آسیب نرسیدن به لثه هایتان از مسواکی با الیاف نرم استفاده کنید. اگر   خونریزی لثه هایتان ادامه یافت به دندانپزشک مراجعه کنید.
-برای معاینه و  جرم گیری  دندان ها به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.اگر باردار هستید و یا از بیماری دیابت رنج می برید دندانپزشک خود را مطلع سازید زیرا بدن در این شرایط سخت تر می تواند در برابر بیماری لثه مقاومت کند.
-هرچند یکبار لثه های خود را در آینه نگاه کنید. مراقب تغییر رنگ یا تغییر بافت لثه خود باشید. اگر فکر می کنید بیماری لثه دارید به دندانپزشک مراجعه کنید.
-با دو بار مسواک زدن در روز و استفاده از نخ دندان می توانید از بیماری لثه جلوگیری کنید.