آیا رشد دندان های دائمی پشت دندان های شیری نگران کننده است؟

B24404DD-B314-418A-878E-D3C3A68866FC.jpeg

در یک کودک حدوداً ۶ ساله ممکن است یک یا دو دندان دایمی در پشت دندانهای شیری رویش یابند که معمولاً این امر منجر به نگرانی بیش از حد والدین میگردد. نگرانی والدین بیشتر از این جهت است که در حالی که هنوز دندانهای شیری به موقع نیفتاده اند,دندانهای دایمی در پشت آنها رویش یافته اند و این امر منجر به بی نظمی دندانهای دایمی در آینده می شود… در مواجهه با این نما چه بایدکرد؟ والدین گرامی در درجه اول باید بدانند که دیدن این نما در دهان کودک مشکل حادی ایجاد نمی کند و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

اگر دندانهای شیری درجاتی از لقی را نشان دهند, معمولا میتوان تا سنین ۷٫۵ _۸ سالگی برای ریزش خودبخود به آنها فرصت داد و این یک خبر خوش برای بسیاری از کودکانی می باشد که دوست ندارند اولین تجربه دندانپزشکی خود را با کشیدن دندان آغاز نمایند.

بنابراین ضرورتی ندارد که کودک را تحت استرس کشیدن دندان قرار دهیم, زیرا همانطوری که ذکر گردید در این حالت با گذشت زمان دندانهای شیری خواهند افتاد و دندانهای دایمی در محل صحیح خود قرار خواهند گرفت. کشیدن دندانهای شیری در این موارد زمانی ضرورت می یابد که این نما در یک کودک حدوداً ۸ ساله و بدون وجود درجاتی از لقی دندانهای شیری دیده شود. 

آیا مشاهده این نما در دهان کودک با بروز بی نظمی در دندانهای دائمی در آینده مرتبط است؟ 

بروز بی نظمی احتمالی در دندانهای دائمی در 

آینده, علل مختلفی از جمله کوچک بودن اندازه قوس فکی, نامتناسب بودن اندازه دندانها با اندازه قوس فکی و … دارد که ارتباطی با نمای مذکور ندارد و در صورتی که قوس فکی,فضای کافی برای دندان های دایمی فراهم کرده باشد, پس از ریزش دندانهای شیری, معمولا دندانهای دایمی در محل صحیح خود قرار خواهند گرفت. اگر دندان شیری کشیده شد اما هنوز فضای کافی برای حرکت کردن دندانهای دائمی به سمت جلو وجود ندارد و به نظر میرسد این موقعیت نهایی دندانها خواهد بود، دندانپزشک ممکن است عملی به نام دیسکینگ انجام میدهد و برخی از دندانهای شیری باقی مانده را با برداشتن مقداری از مینای آنها، باریکتر میکند

تا فضا باز شود  این عمل باعث میشود فضا برای جلو آمدن دندانهای دائمی فراهم شود. معمولا دندانها در دو طرف دهان به صورت جفت قرار دارند بنابراین اگر یک دندان در جای مناسب خود بیرون نزند احتمالا دندان دیگر در سمت دیگر دهان نیز چنین میشود.

لازم به ذکر است که باید اطمینان حاصل کنید همه دندانها فضای کافی برای بیرون زدن دارند و مرتب و ردیف بیرون میزنند تا در بزرگسالی کودک نیاز به ارتودنسی و اصلاحات دیگر نداشته باشد.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


سئوالات پر تکرار

طول عمر و دوام ایمپلنت چقدر است
ایمپلنت بدون جراحی چیست
قیمت ایمپلنت چند است
دلیل تفاوت قیمت (زیبایی- ایمپلنت ) در مطب های مختلف
قسمت های مختلف تشکیل دهنده ایمپلنت چیست
مدت زمان مورد نیاز برای یک درمان موفق
مراقب افراد بدون تخصص و مداخله گر در پروسه درمان باشید
فایل ویدیو

فعالیت ما را دنبال کنید

متن ویدیوهای آموزشی منتشر شده از دکتر در برنامه بسوی زندگی در شبکه 5 استانی خراسان رضوی




کلیه حقوق این قالب مربوط به مطب دندانپزشکی شبستری می باشد طراح نوآوران پردازش

فیلترها: لیست تگ ها برای جستجو