چند نکته بسیار مهم راجع به انتقال عفونت ایربورن در مطب دندانپزشکی که کمتر دیده ایم.

۱۳۹۹-۰۴-۰۳ توسط amir0
WhatsApp-Image-2020-06-23-at-13.00.42-1.jpeg

چند محاسبه ساده و قرار دادن چند مطالعه و تحقیق کنار یکدیگر، این نتایج بسیار مهم را برای ما دندانپزشکان بدنبال داشت، که تا کنون کمتر به آن پرداخته شده است.
دقت کنید.

نکته اول

طی یک درمان 15 دقیقه ای بطور متوسط 0.12 تا 0.014 میکرو لیتر از بزاق بیماران را ، بدون رعایت حفاطت شخصی دقیق و درست، تنفس کرده و می بلعیم و بداخل ریه هایمان فرو می‌بریم.

(باستناد مطالعه دکتر بنت و همکاران.
مجله دندانپزشکی بر یتانیا شماره 189)

نکته دوم.

یک میکرو لیتر بزاق حاوی 600 نوع مختلف میکرب می‌تواند باشد. (طی مطالعه سال 2009 ژنوم ریسرچ)

نکته سوم

یک میلی لیتر معادل 1000 میکرو لیتر است.
در یک میلی لیتر بزاق، تعداد 10 میلیون عدد باکتری بطور متوسط وجود دارد.
لدا ذر یک. میکرو لیتر، حدود ده هزار عدد باکتری وجود دارد.
مطالعه 2009 ژنوم ریسرچ

نکته مهم چهارم در مورد ویروس کرونا

در یک میلی لیتر از بزاق بیماران کووید 19 در یک. مطالعه در هنگ کنک در روزهای اول، هفته اول، تعداد 3.3 x 10.000.000 copies of ویروس
کشف گردید. طیف تعداد ویروس‌ها در بیماران کووید 19 در بیمارستان هنک کنگ مابین
The median viral load of the first available saliva specimens was 3.3 × 10۶ copies/mL (range, 9.9 × 10٢ to 1.2 × 10 ٨ copies/mL).
بودند.

Temporal Profiles of Viral Load in Posterior Oropharyngeal Saliva Samples and Serum Antibody Responses During Infection by SARS-CoV-2: An Observational Cohort Study – PubMed  https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32213337/

این بمعنی آنست که در صورت بلعیدن و تنفس 0.12 میکرو لیتر از بزاق بیماران توسط ما در صورت عدم حفاطت شخصی دقیق طی درمان 15 دقیقه ای ( نکته اول 💥) ، ما میتو آنیم تعداد
حدود 3500 ویروس کورونا را در 0.12 میکرو لیتر بزاق طی 15 دقیقه درمان،. تنفس کرده و بداخل ریه ها فرو دهیم.

نکته مهم پنجم

چه تعداد ویروس لازمست تا وارد بدن بشود تا فرد به بیماری کووید 19 مبتلا گردد؟پاسخ یکی از اساتید دانشگاه بیرمنگام انگلستان :
این سوال پاسخ دقیقی ندارد ولی حدود چند صد عدد تا هزار عدد، کافیست.

The average number of viral particles needed to establish an infection is known as the infectious dose. We don’t know what this is for covid-19 yet, but given how rapidly the disease is spreading, it is likely to be relatively low – in the region of 💥💥💥a few hundred or thousand particles💥💥💥, says Willem van Schaik at the University of Birmingham, UK.Does a high viral load or infectious dose make covid-19 worse? | New Scientist

نکته مهم ششم

طی یک درمان 15 دقیقه ای معمولی دندانپزشکی، اگر حفاظت شخصی مناسبی صورت نگیرد، و ماسک و شیلد و پوشش خوبی نداشته باشیم و تهویه هوای مناسب نداشته باشیم، و غلظت بالایی از ایروسلها در اتاق کار وجود داشته باشند،حدود 3500 عدد ویروس کرونا را بطور متوسط، تخمینا، فرو می‌بریم و تنفس میکنیم،در حالیکه بر ای ابتلا به کووید 19، تعداد کمتر از هزار عدد کافیست.