بهداشت دهان و دندان

سلامت-بهداشت-دهان-و-دندان-1.jpg

 

 

 

به دلیل اهمیت بهداشت دهان و دندان میخواهیم به صورت تخصصی در مورد بهداشت دهان و دندان و نیز در مورد پوسیدگی های دندان و علل و نقاطی که پوسیدگی رخ می دهد مطالبی را بیان می کنیم. بهداشت خوب با مراقبت کامل از دندان ها از طریق استفاده از مسواک و نخ دندان میسر می شود.

پوسیدگی ها معمولا در سه ناحیه به ترتیب زیر ایجاد می شود:

۱- سطح جونده در دندان های آسیا بزرگ و کوچک: روی سطوح جونده این دندان ها، شیارهای باریک ولی عمیقی وجود دارد که به علت عدم ورود موهای مسواک به داخل آنها محیط مناسبی برای زندگی میکروبها فراهم می شود . لذا دندانها در این نواحی خیلی زود دچار پوسیدگی می گردد که این امر در مورد اولین آسیای بزرگ که در حدود شش سالگی می روید اهمیت بیشتری دارد. .
۲- ناحیه تماس بین دندانها : این ناحیه نیز به علت آنکه به وسیله مسواک قابل تمیز کردن نیست از نواحی مستعد پوسیدگی به شمار می آید . معمولا از سنین ۲۰ سالگی به بعد در این نواحی پوسیدگی دیده می شود ، برای تمیز کردن این نواحی لازم ا ست از نخ دندان استفاده کنیم .

۳- ناحیه اتصال لثه با دندان: این نواحی بیشتر در اثر مسواک زدن (با استفاده از مسواک زبر مدیوم یا هارد و خمیر دندان ساینده، بسیار حساس شده و گاهی حتی در اثر زیادی حساسیت مجبور به ترمیم دندان در این نواحی می شویم .

بارها شنیده ایم که بسیاری از مردم به جای مسواک زدن از آب نمک رقیق شده استفاده نموده آنرا غرغره می نمایند .استفاده از آب و نمک یا دهانشویه ها در کل مفید میباشند اما اگر این کار مرتب ادامه یابد مفید نبوده و مضر هم می شود، زیرا در دهان باکتریهای مفیدی وجود دارد که استفاده مداوم از دهانشویه ها این باکتریهای مفید را از بین می برند.و در نتیجه دهان در معرض عفونت های قارچی قرار می گیرد و یا زمینه رشد باکتریهای مضر فراهم می شود .

استفاده از دهانشویه ها باید در موارد خاص و پس از جراحی لثه یا دندان عقل و هنگام درمان های ارتودنسی و … انجام گیرد. چنانچه عادت به استفاده از آب ونمک دارید توصیه می شود هفته ای یک بار این کار انجام شود.و از سایش دندان ها با کمک نمک به شدت پرهیز شود.
انواع دهانشویه ها: دهانشویه کلرهگزیدین نیز که جهت کاهش بیماری های لثه می شود نباید بیش از ۲ هفته به صورت روزانه استفاده شود، زیرا باعث تغییر رنگ دندان ها می گردد.

دهانشویه فلوراید دار: باعث کاهش پوسیدگی و ترمیم خودبخود پوسیدگی هایی که در مراحل اولیه هستند، می گردد.

انواع نخ دندان:

شامل نخ دندان مومی ( waxed ) و غیر مومی می باشد که تفاوت چندانی از نظر کاربرد و تاثیر با هم ندارند.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


سئوالات پر تکرار

طول عمر و دوام ایمپلنت چقدر است
ایمپلنت بدون جراحی چیست
قیمت ایمپلنت چند است
دلیل تفاوت قیمت (زیبایی- ایمپلنت ) در مطب های مختلف
قسمت های مختلف تشکیل دهنده ایمپلنت چیست
مدت زمان مورد نیاز برای یک درمان موفق
مراقب افراد بدون تخصص و مداخله گر در پروسه درمان باشید
فایل ویدیو

فعالیت ما را دنبال کنید

متن ویدیوهای آموزشی منتشر شده از دکتر در برنامه بسوی زندگی در شبکه 5 استانی خراسان رضوی




کلیه حقوق این قالب مربوط به مطب دندانپزشکی شبستری می باشد طراح نوآوران پردازش

فیلترها: لیست تگ ها برای جستجو